Skip links

Webtekstenschrijven.be

Goede teksten zijn de basis voor een website die gevonden wordt

Teksten zijn belangrijk:

✅ voor de lezer. Om hem/haar te informeren, te charmeren, te leiden en te overtuigen om te kopen.

✅ voor Google. Om Google ervan te overtuigen dat jouw teksten bijzonder interessant zijn voor iedereen die bepaalde zoekwoorden intikt. En om je dus een mooie ranking te geven voor die zoekwoorden en zoekcombinaties. Via Google zorgen jouw teksten ervoor dat je website gevonden wordt.

Teksten moeten een antwoord geven op de vragen die de lezer zich stelt. Al klinkt dit net iets eenvoudiger dan het is. Want welke vragen stellen lezers zich? Dat hangt af van de ‘fase’ waarin ze zich bevinden. Iemand die in de oriëntatiefase zit, stelt zich andere vragen dan iemand die in de vergelijkingsfase of koopfase zit. Goede teksten staan garant voor een website die gevonden wordt, ongeacht de fase waarin iemand zit. Voor meer info: buyers journey en costumer journey.

Om deze vraag te beantwoorden dien je je in te leven in je lezer en in Google.

– Je lezer wenst antwoorden op zijn/haar vragen. Zolang jouw tekst die antwoorden biedt, mag die gerust wat langer zijn. Maar als je tekst geen antwoorden (meer) biedt is hij (altijd) te lang.

– Google houdt het meest van teksten waar de lezer iets aan heeft. Deze teksten krijgen de beste plaatsen in de ranking. Om dat te bepalen heeft Google tal van parameters die het evalueert. En ja, de lengte speelt daar zeker een rol in. Een prima tekst van 300 woorden zal waarschijnlijk minder informatief zijn dan een prima tekst van 2.000 woorden. Maar een tekst van 2.000 woorden die heel vaak ogenblikkelijk opnieuw verlaten wordt door de lezer, verliest plaatsjes in de ranking. Simpelweg omdat deze blijkbaar niet kan boeien.  

Ze moeten:

supersnel gescand kunnen worden. Aan een grote blok tekst begint zelden iemand. Lezers willen eerst en vooral inschatten of je tekst het lezen waard is. Maak het je lezer daarom gemakkelijk door tussentitels te gebruiken en belangrijke woorden in bold te zetten. Zo kan je lezer razendsnel evalueren of hij/zij iets meer tijd aan je tekst wil besteden.

diagonaal gelezen kunnen worden.

blijven boeien. En dat is niet gemakkelijk. (Anders zouden we ook niet overspoelt worden door banale lijstjes die iedereen kan schrijven en overschrijven.) De volgende formule zal ongetwijfeld bijdragen tot een boeiende tekst. (In de maak)

– er behapbaar en aantrekkelijk uitzien. Dit verleidt om je tekst te lezen. Daarom moeten je teksten een prettige structuur en opmaak hebben. Zorg voor: 

           – witregels

           – korte alinea’s van maximaal 10 regels

           – pakkende tussenkopjes die meteen aangeven waar het over gaat.

waarde bieden onder de vorm van informatie, wijsheid of inspiratie. Denk daarbij aan een uitleg over een specifiek of algemeen onderwerp, concrete tips of een stappenplan. Als je dat biedt aan iemand van je doelgroep dan is de kans erg groot dat je tekst gelezen wordt.

– Voor iemand die in de oriëntatiefase zit, moeten ze tot tevredenheid leiden onder de vorm van: “Ik heb de antwoorden gevonden die ik zocht.” Idealiter leidt dit tot een vorm van conversie. Bijvoorbeeld via een inschrijving voor je nieuwsbrief, omdat de lezer vertrouwen heeft in jouw content.  

– Voor iemand die in de vergelijkingsfase zit, moet het effect (idealiter) zijn dat jouw aanbod als het meest interessante uit de bus komt. Hierbij zijn kleine duwtjes superbelangrijk.

– Voor iemand die in de beslissingsfase zit, moet het effect (idealiter) zijn dat hij of zij bijvoorbeeld online een bestelling plaatst.

-Ja, echt wel! Tenminste als je wil dat jouw tekst gevonden wordt. En daarvoor moet Google hem als heel relevant inschatten en dus hoog ranken.  Niet elke tekst hoeft dus SEO-proof te zijn, maar de meeste zeker wel. 

De moeilijkheid bij SEO is dat je niet kan vertrouwen op je intuïtie of zo. Het zijn gewoon een heleboel regeltjes en tips. Die wil je liever niet allemaal leren om ze maar heel af en toe te gebruiken. Want de volgende keer ben je ze misschien weeral vergeten. Bovendien verandert Google continu zijn evaluatiemethode. De hulp van een specialist is daarom vaak aangewezen.

We zijn eerlijk gezegd niet zo’n fan van de meeste homepagina’s, omdat ze vaak overkomen als verplichte lectuur. Maar, omdat de meeste bezoekers homepagina’s bezoeken, moeten we die kans met twee handen grijpen.

De home wordt daarom de pagina waarin we geen lettertjes meer zijn maar mensen worden! We laten er ons gezicht zien. Met foto’s en met quotes over hoe anderen ons bekijken. Lezers kunnen hier (snel) checken of ze jou of jouw team iets gunnen. Wat helpt daarbij?

– Schrijf zo weinig mogelijk over jezelf, maar geef aan wat je kan betekenen voor de lezer.

– Bewijs met cijfers je meerwaarde voor de klant. (Doe dat via afbeeldingen, vb. grafieken)

– Toon getuigenissen van klanten. Zeker doen!

– Gebruik veel beelden (echte foto’s ) om de aandacht van de lezer vast te houden.

– Toon jezelf zoals je bent. Letterlijk met een foto van jezelf en je team. En schrijf zoals je spreekt.

PS Je kan een deel van deze info ook apart onder ‘Over ons’ zetten maar dan moet je ‘Home’ echt al heel goed zijn zonder deze content. En weet dat de Home veel vaker geopend wordt dan de ‘Over ons’ pagina.

Algemene tips

– Je website moet even gemakkelijk met een smartphone, een tablet als een pc bekeken kunnen worden. Zo’n website is responsive en een noodzaak om serieus genomen te worden door Google.

– Je website moet echt snel laden. Dit zorgt voor tevreden bezoekers en extra punten voor je ranking door Google.

– Adverteer online. Denk daarbij aan Google Adwords, Google Display en Facebook.

– Overweeg om actief te worden op Instagram, Linkedin en Pinterest. Elk kanaal heeft zijn sterktes en zwaktes. Welk medium het meest geschikt is voor jouw doelgroep moet je dus eerst onderzoeken en/of uitproberen.

– Interne en inkomende links. Inkomende links zijn ideaal om nieuwe mensen op je site te krijgen maar niet zo gemakkelijk te verkrijgen. Je moet immers iets (content) te bieden hebben die een andere website wil plaatsen, en waar je dan een link in mag verwerken. Interne links zijn veel eenvoudiger te verwezenlijken en ook erg zinvol. Zowel voor een betere SEO als voor een betere surfervaring.

Tips toegespitst op teksten en de SEO ervan
– Plaats regelmatig nieuwe content die waardevol is voor je bezoeker. Maak blogposts en e-books en verzamel reviews over je diensten of producten. Extra content zorgt voor extra kansen om je zoekwoorden te verwerken en zo te scoren bij Google en je prospecten. Denk erom; goede teksten zorgen voor een website die gevonden wordt.

– Evalueer je bestaande content. Is deze volledig SEO-proof of kan je nog zaken optimaliseren?

– Verwijder niet-meer-relevante content omdat ze de gebruikservaring van je site naar beneden haalt.

– Herschrijf content die niet de juiste tone of voice heeft.

– Focus op de kwaliteit van je titels. Titels bepalen of mensen je artikel beginnen te lezen. Een titel moet een reden/argument geven om je tekst te lezen.

– Een prima manier om meer content op je website te plaatsen (en dus bezoekers te krijgen) is een blog.

Een blog is belangrijk, maar zeker niet de enige manier om kwalitatieve content op je website te krijgen. Maar, als je ervoor kiest, zal hij je helpen op verschillende terreinen. Zo helpt een blog je om:

– je onderwerp van heel dichtbij te volgen

– op een vlotte en begrijpelijke manier over je onderwerp te communiceren, online en offline

– goed te luisteren naar je klanten. Waar hebben ze vragen over, wat willen ze weten. Zo heb je meteen een aantal onderwerpen om over te schrijven.

– de content op je website voortdurend te laten evolueren. Niets zo erg als een website die nooit verandert.

– Google blij te maken. Google houdt van websites die relevante content bieden en die regelmatig veranderen. Daarom zal Google je belonen met een hogere ranking.

– je bezoekers te plezieren en hun vertrouwen te winnen. En zoals je weet; vertrouwen leidt tot verkopen.

Hier vind je nog veel meer info over het schrijven van blogpost!