Skip links

Bloggen, tips en adviezen

Waarover bloggen, tips en adviezen

Eigenlijk weet je het antwoord al

Ga het vooral niet te ver zoeken als je je de vraag stelt waarover je kan bloggen om je bedrijf of product bekender te maken. Op het internet vind je meest idiote lijstjes, ook over bloggen, met tips en adviezen waar je niets aan hebt om dit doel te bereiken. Praat gewoon met je klanten en prospecten. Luister naar de vragen die ze jou stellen en welke antwoorden ze zoeken. Het zijn namelijk diezelfde vragen die mensen intikken op Google. Dus als jij daar een antwoord op hebt, scoor je met je blog! Als je meer ervaren wordt kan ook het concept fases betrekken in je teksten.

Wat wil je bereiken met je blog?

Weten wat wil je doel is met je volgende blog is een prima uitgangspunt. Wat wil je dat de lezer doet na het lezen van je blog? Contact opnemen? Zich inschrijven voor je mailing list? Jouw paper downloaden? Als je weet wat je doel is, is het makkelijker om het onderwerp te kiezen en te bepalen hoe je je artikel op gaat bouwen en structureren.

Stel dat je wenst dat je paper gedownload wordt. Dan geef je aan welke informatie deze paper bevat en welke voordelen deze informatie vervolgens voor de lezer zal hebben. En je begint met: “Vraag je je wel eens af hoe, wat, wanneer, hoeveel?

Door vanuit je doel ‘terug’ te werken, schrijf je heel gericht en to-the-point.

Bewaar grondstoffen!

Op het moment dat je een nieuwe blogpost wil gaan schrijven, moet je eigenlijk al vrij goed weten waarover je het wil hebben. Zo kan je in de weken en maanden ervoor je grondstoffen al verzamelen. Grondstoffen zijn de namen van interessante bronnen, concrete teksten, inspirerende titels, perfecte foto’s, enz.. Als je dan daadwerkelijk gaat schrijven, is een belangrijk deel van je voorbereiding al gedaan. En dat scheelt je een hoop tijd.

PS De inhoudsopgaven van bestsellers brengen je vast ook op ideeën. Ga daarom naar online winkels als Amazon.com en Dummies.com en bekijk de inhoudsopgave van enkele bestsellers over jouw onderwerp. Met een beetje geluk levert een boek wel tien onderwerpen voor een boeiende blogpost.

Waarom bloggen?

Omdat je met de juiste blogs een heleboel vliegen in een klap kan slaan.

Eerste vlieg

  • Tevreden bezoekers. Mensen die snel het juiste antwoord op hun vraag vinden, zijn tevreden, en geneigd je een plezier terug te doen. Misschien niet direct, maar krijgen doet (terug) geven.

Tweede vlieg

  • Een tevreden Google. Als je erin slaagt om een bevredigend antwoord te geven op vragen die mensen aan Google stellen dan onthoudt Google dat. Het ziet je website als waardevolle content die de moeite is om voor te stellen aan mensen die op zoek zijn naar gelijkaardige info. Mooier kan het niet worden!

Derde vlieg

  • Omdat Google positief is over je content geeft het je website een hoger plaatsje in haar ranking en wordt je dus sneller gevonden door nieuwe mensen.

Omdat een blog je helpt om:

  • je onderwerp van heel dichtbij te volgen
  • op een vlotte en begrijpelijke manier over je onderwerp te communiceren, online en offline
  • goed te luisteren naar je klanten. Waar hebben ze vragen over, wat willen ze weten. Zo heb je meteen een aantal onderwerpen om over te schrijven.
  • de content op je website voortdurend te laten evolueren. Niets zo erg als een website die nooit verandert.
    je bezoekers te plezieren en hun vertrouwen te winnen. En zoals je weet; vertrouwen leidt tot verkopen.

Want more?
Als je klaar bent voor het echt gespecialiseerde werk, lees dan over de buyer persona. Dankzij uitgewerkte buyer persona’s ga je nog gedetailleerder bepalen wie je in gedachten hebt bij het schrijven van een tekst die moet informeren of verleiden. Heb je een vraag over deze tips en adviezen over bloggen? Contacteer ons vrijblijvend!

De juiste SEO maakt jouw blog stukken interessanter

Door je blog te verrijken met de juiste SEO ontstaat een enorme meerwaarde. Een blog (laten) schrijven kost tijd en/of geld. Daarom is het belangrijk dat deze optimaal rendeert. Op korte en lange termijn.

Hoe doe je dat? Door SEO zo goed mogelijk in te zetten. Immers als je dat doet pikt Google je websiteteksten veel beter op en plaatst ze hoger in haar ranking. En hoe hoger, hoe vaker je tekst bekeken wordt en hoe meer kansen je krijgt om je producten of diensten te verkopen.

Blogs met een prima SEO zorgen er dus voor dat je vaker gevonden wordt voor die specifieke trefwoorden waarover je blogt. En dit zorgt ervoor je vaker gevonden wordt, ook op lange termijn.

Als dit je doel is, doe je zeker je voordeel met mijn tips.

Tips voor een SEO-vriendelijke blog

1) Verleid de potentiele lezer meteen met een prachtige titel

Het allereerste moment dat je in de race komt om gelezen te worden, is als je titel zichtbaar wordt in de lijst van Google voor bepaalde zoekwoorden. Springt een andere titel er meer uit? Bijvoorbeeld door meer te beloven of supervlot te lezen. Dan kan het zijn dat al je inspanningen (voorlopig) niet beloond worden. Zorg dus voor een titel die de lezer onmiddellijk opvalt en in je tekst trekt.

Natuurlijk moet je titel ook qua SEO zo goed mogelijk zijn. Dat verhoogt je aantrekkelijkheid voor Google. Een geoptimaliseerde titel vertelt Google waar deze blog over gaat. Daarom moet hij de belangrijkste trefwoorden bevatten en liefst in het begin. Een titel bestaat idealiter uit 55 tot 60 tekens, omdat deze dan mooi weergegeven wordt in de zoekresultaten.

2) Help de lezer door een overzichtelijke structuur

Een tekst lezen kost veel mensen een inspanning. Daarom doen ze dat enkel als ze een voordeel verwachten, en als ze die inspanning kunnen beperken. Een lange onoverzichtelijke tekst maakt dus geen enkele kans om bekeken te worden.

Een heldere structuur daarentegen zorgt ervoor dat deze supersnel gescand en beoordeeld kan worden op zijn potentieel. Zorg dus voor een optimale structuur! Dit vraagt wat voorbereiding, maar die rendeert dubbel en dik omdat je blog veel vaker gelezen zal worden.

Bepaal welke boodschap je wil meegeven en via welke tussenstapjes je daar wil geraken. Beperk het aantal boodschappen drastisch. Je maakt beter drie blogs met één boodschap, dan één blog met drie boodschappen.

Ps Gebruik h1,h2,h3 op een hiërarchische manier. En verwerkt er zeker je zoekwoorden in.

3) Houd de prille aandacht vast door een perfecte metabeschrijving

Na de titel is de metabeschrijving je beste kans om de lezer te overtuigen. Zoals je weet, staat de metabeschrijving onder de titel in de zoekresultaten. Dit kort tekstje moet mensen overtuigen om door te klikken naar jouw blogbericht. Het aantal woorden is beperkt, dus elk woord is belangrijk. Ga voor een metabeschrijving die nieuwsgierig maakt en voordelen beloofd, en die eindigt met een call-to-action.

4) Pas die url snel aan

WordPress maakt automatisch een url aan op basis van de titel. Dus die url is vaak erg lang. Je gaat beter voor een korte link met enkel je trefwoorden. Zo weet Google meteen waarover je content gaat. En plaats tussen de woorden een koppelteken.

5) Google houdt van interne en externe links, ik vooral van interne

Het aanbrengen van interne links is supereenvoudig en heel effectief om Google een handje te helpen. Het helpt Google namelijk om je nieuwe pagina te vinden en te weten te komen waar deze blog over gaat. Het beste is om te linken naar content die gelijkaardig is, anders vindt Googel je links niet logisch en maak je kans dat je minpunten krijgt.

Naar de lezer toe zorgen interne links ervoor dat mensen langer op je website blijven omdat ze alles vinden wat ze nodig hebben. Als je ook een woordje uitleg geeft (via aan linkje) bij vaktaal dan hoeven bezoekers je site niet te verlaten om deze elders op te zoeken.

Hoe deskundiger en vollediger jij je bezoekers informeert en in de watten legt over een bepaalt onderwerp hoe langer ze zullen blijven en hoe meer ze jou zien als een deskundige partner. En dat is het ideale uitgangspunt om tot een verkoop te komen!

Ik maak hierbij graag van de gelegenheid gebruik om een externe link te voorzien naar mijn favoriete websitebouwer.

6) Gebruik voldoende zoekwoorden, maar ook niet teveel

Aan zo’n advies heb je natuurlijk niets. Eerlijk gezegd vertrouw ik op Yoast om dit aan te geven. Ik schrijf dus gewoon mijn tekst en dan pas ik deze eventueel aan als Yoast dat beter vindt.

Je kan dus zowel te veel als te weinig je trefwoorden gebruiken. Google houdt namelijk ook niet van te veel. Als je het moeilijk vindt om het gebruik van trefwoorden te beperken dan maak je best een lijstje met alternatieven. Door deze dan te gebruiken ga je ook beter scoren voor die andere maar gelijkaardige zoekwoorden. Dat is belangrijk omdat niet iedereen dezelfde zoekwoorden intikt om info te vinden over hetzelfde onderwerp. En natuurlijk wordt je tekst ook minder saai omdat dezelfde woorden niet altijd weer terug komen.

7) Optimaliseer je foto’s en afbeeldingen op het gebied van SEO

Een gemakkelijke manier om je zoekwoorden bovenaan je blog te krijgen is om te beginnen met een mooie foto, afbeelding, gif of video. Voeg er de bestandsnaam en de ALT-tags aan toe bij het uploaden naar je website. Zo kan Google zien wat er op je visuals staat.

Al bij al is dit een klein werkje als je er tijdig aan denkt, en het maakt het mogelijk om heel gericht die zoekwoorden of alternatieven te verwerken in je blog. Visuals zijn dus enorm sterk om je blog aantrekkelijker te maken voor de lezer en voor je SEO-score.

8) Bundel al je kennis in een lange blog

Dit lijkt in tegenspraak met het feit dat je het aantal boodschappen per blog moet beperken. Het komt erop neer wat je doelstelling is van deze blog. Wil je een soort allesomvattend artikel schrijven over een onderwerp of slecht ingaan om een deelaspect van een onderwerp? Als je een deelaspect wil behandelen, beperk je dan tot één boodschap. Wil daarentegen een groot stuk schrijven, een monsterartikel, dat je op verschillende media kan inzetten en waarmee je echt kan scoren in Google? Ga dan voor minstens 2.000 woorden. Het zijn immers vooral lange stukken die op de eerste pagina van de zoekresultaten te vinden zijn.

Maak daarom gerust voldoende tijd om zo’n artikel te schrijven. Zo toon je jezelf als een specialist die betrouwbare, degelijke en relevante informatie aanbiedt. Studies geven aan dat lange blogs vaak méér betrokkenheid genereren wanneer ze op sociale media worden gedeeld.

Besluit

Als je deze blog in een keer uitgelezen hebt, lijkt het misschien toch wel wat veel of moeilijk, maar dat is het niet. Veel hangt af van je zin om te schrijven. Als je dit graag doet, zal je deze tips wel kunnen integreren. Als je niet graag schrijft, zou ik er niet aan beginnen. Gemakkelijk leesbare teksten schrijven is immers hard werken en veel oefenen. Gelukkig kan je mij altijd contacteren om je bij te staan, om zaken na te lezen of artikels te herschrijven volgens jouw tone of voice.

Heb je vragen over deze tips en adviezen over bloggen? Contacteer ons!

Wie is de doelgroep voor je blog?

Voor wie schrijf je deze blog? Je zou kunnen vertrekken vanuit de huidige bezoekers van je website. Wie zijn ze, hoe zien ze eruit? Er zijn hulpmiddelen zoals Google Analytics en Facebook Insights om je doelgroep te beschrijven. Of je kan zelfs een enquête opstellen en promoten. Maar bijna niemand vult die in en dus is ze weinig betrouwbaar. En aan Google Analytics en Facebook Insights heb je zo weinig dat je er beter geen tijd in steekt, en al zeker geen geld.

Buyer persona

Wat dan? De introductie van het begrip buyer persona is hier beslist op zijn plaats. “Een buyer persona is een fictief persoon die de ideale klant van een bepaald bedrijf vertegenwoordigt.” Ideaal wil ik meteen sterk nuanceren en verbreden. Ik zou eerder kiezen voor meerdere ‘types’ van klanten. En deze heel concreet beschrijven. Hieronder maak ik een onderscheid tussen belangrijke en minder belangrijke zaken om de buyer persona uit te werken. Om onderstaande concreter te maken heb ik het toegepast op de klanten voor een onlinemarketingbureau.

Onbelangrijke zaken

  • Achtergrond: baan, carrière, gezinssituatie.
  • Demografische gegevens: man/vrouw, leeftijd, inkomen, woonplaats.

Minder belangrijke zaken & pas in latere fase in te schatten

  • Gedrag en persoonlijkheid: Is er iets wat kenmerkend is voor zijn of haar gedrag?
    • Gedreven, ambitieus <-> weinig ambitieus, weinig drive
    • Eisend <-> meegaand
    • Wil direct contact <-> houdt meer van geschreven communicatie
    • Verwacht veel <-> Snel tevreden

Belangrijke zaken

  • Doelen: Wat zijn de doelen van de buyer persona?
    • Betere leverancier vinden voor zijn/haar website en online marketing. Ontevredenheid over de huidige leverancier.
    • Website moet hoog ranken in Google
    • Niet veel tijd in online marketing steken maar wel resultaat hebben. Dus delegeren.
    • Online beter zijn dan de concurrent.
  • Uitdagingen: Wat is de grootste uitdaging voor je buyer persona?
    • Mist online marketing kennis om goed te begrijpen wat we juist voorstellen.
    • Heeft geen zin om zich bij de te scholen op gebied van online marketing
    • Binnen het bedrijf is er niemand die kaas gegeten heeft van online marketing. Vooral in bedrijven waar veel ouderen werken, komt dat voor. Geen interesse om te leren.
  • Bezwaren: Welke bezwaren kan de buyer persona hebben om geen gebruik te maken van je dienst of product?
    • Hij heeft geen controle op wat we juist voor hem doen
    • Het is te duur voor wat hij kan zien wat we doen.
    • Schrik voor te weinig betrokkenheid/interesse van de marketeer. Zoekt langdurige samenwerking.
    • Veel geld voor iets dat misschien niet werkt.

Jouw SEO en Google zorgen voor de rest

Voor het kiezen van het onderwerp, het schrijven van je tekst en het kiezen van de sleutelwoorden laat je je het beste leiden door de doelen, uitdagingen en bezwaren van je buyer persona. Zo zou je een tekst kunnen schrijven voor die mensen die ontevreden zijn over hun huidige leverancier van online diensten. Maar die zich ook niet willen specialiseren in dit gebeuren omdat er binnen het bedrijf gewoon te weinig interesse is voor dit onderwerp. Daarom zijn ze enkel op zoek naar een geëngageerde marketeer voor de lange termijn. Een ervaren tekstschrijver wil graag een perfect uitgewerkte tekst maken om zo iemand te overtuigen! En met de juiste SEO laat Google deze tekst aan de juiste mensen zien, op het juist moment. Science fiction? Wordt vervolgd.